Turvautuminen itseen vai Jumalaan

Erityisesti vahvojen ihmisten kompastuskiveksi voi helposti muodostua omaan itseen turvautuminen. Ehkä siksi Raamatussa kansojen vapauttajiksikin on noussut "ei niin itsevarmoja miehiä". Esim. Gideon:
"Mutta Gideon vastasi hänelle: 'Herrani, kuinka minä voisin pelastaa Israelin? Minähän olen Manassen heimon vähäpätöisintä sukua ja olen perheemme nuorin.'"
Tuom. 6:15

Tai Mooseksen vastaus Jumalalle:
"Mooses sanoi Herralle: 'Mutta, Herra, minä en ole koskaan ollut hyvä puhuja enkä ole nytkään, vaikka sinä olet puhunut minulle. Minulla on hidas puhe ja kankea kieli.' Herra sanoi hänelle: 'Kuka on antanut ihmiselle suun? Kuka tekee ihmisestä mykän tai kuuron, näkevän tai sokean? Enkö juuri minä, Herra? Mene nyt, minä olen sinun kanssasi, kun puhut, ja neuvon sinulle, mitä sinun tulee sanoa.' Mooses sanoi: 'Minä pyydän, Herra, lähetä joku muu.'"
2. Moos.4:10-13

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti