3.Moos.15

Luvussa 15 käsitellään sukupuolista saastaisuutta. Jakeessa 18 puhutaan miehen ja naisen, avioparin, välisestä yhdynnästä. ”Ja kun mies on maannut naisen kanssa ja vuodattanut siemenensä, peseytykööt he vedessä ja olkoot saastaiset iltaan asti.” Saastaisuus tässä ei tarkoita syntiä, sillä syntiuhria ei kehoiteta antamaan. Avioparin, miehen ja naisen, välinen yhdyntä ei ole syntiä. Jo Raamatun alussa Jumala sanoi miehelle ja naiselle: ”Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää-” (1.Moos.1:28, ks. myös syntiinlankeemuksen jälkeen 1.Moos.9:1). 


Avioparin harrastama yhdyntä ei myöskään ole vain lapsen tekemistä varten vaan seksistä voi nauttia muutenkin. Mies pitää naisen seksuaalisesti tyydytettynä ja myös nainen pitää miehensä seksuaalisesti tyydytettynä. ”mutta haureuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä. Täyttäköön mies velvollisuutensa vaimoansa kohtaan, ja samoin vaimo miestänsä kohtaan.” (1.Kor.7:2-3). ”Naimattomille ja leskille minä taas sanon: heille on hyvä, jos pysyvät sellaisina kuin minäkin; mutta jos eivät voi itseään hillitä, niin menkööt naimisiin; sillä parempi on naida kuin palaa.” (1.Kor.7:8-9).




3.Moos.14

 ”Ja Herra puhui Moosekselle ja Aaronille sanoen: ’Kun te tulette Kanaanin maahan, jonka minä annan teille perintömaaksi, ja minä sallin pitalin tarttua johonkin taloon siinä maassa, jonka te saatte perintömaaksenne, niin talon omistaja menköön ja ilmoittakoon sen papille sanoen: ’Minun talooni näyttää ilmestyneen jotakin pitalitarttuman tapaista.’’” (3.Moos.14:33-35).

Pitali-tauti oli tarttuva tauti, jota saattoi olla ihmisessä, mutta myös esimerkiksi esineissä, vaatteissa ja talon seinissä. Yllä olevassa jakeessa Jumala sanoi: ”ja minä sallin pitalin tarttua”. Tulee muistaa myös nyt korona-aikana, että yksikään ihminen ei sairastu koronaan ilman että Jumala sallisi sen. Kyseessä ei ole mikään sattuman arpapeli. Kaikki on hyvän Jumalamme kontrollissa.




3.Moos.13

Luvussa 13 kerrotaan pitalitaudista. Siitä käy ilmi mm. 14 päivän karanteeniaika, jonka puolessa välissä oli tarkistus (jakeet 4 ja 5), eristyneisyys (jae 45), ja se että esineissäkin saattoi olla pitali (jae 55). Ns. pitalivilkku-sovellusta ei ollut käytössä, mutta muut kyllä huomasivat etäältä sairastuneen: ”Joka sairastaa pitalia, hän käyköön rikkirevityissä vaatteissa, tukka hajallaan ja parta peitettynä ja huutakoon: ’Saastainen, saastainen!’” (jae 45).

Jeesuksen luo tuli pitalinen mies (Mark. 1:40-42), joka rukoili häntä, polvistui ja sanoi hänelle: ”Jos tahdot, niin sinä voit minut puhdistaa.” Jeesus paransi miehen. 




3.Moos.12

Jeesus ympärileikattiin kahdeksantena päivänä Mooseksen lain mukaan (3.Moos.12:3, Luuk.2:21). Ympärileikkauksen jälkeen Marian tuli pysyä kotona lain mukaan vielä 33 päivää (jae 4). Kun nämä ns. puhdistuspäivät olivat kuluneet, tuli pyhäkköön viedä vuoden vanha karitsa polttouhriksi ja kyyhkysenpoika tai metsäkyyhkynen syntiuhriksi. Mutta jos ei saanut hankituksi lammasta, kävi kaksi metsäkyyhkystä tai kaksi kyyhkysenpoikaa, toinen polttouhriksi ja toinen syntiuhriksi (jakeet 6 ja 8). 

Luukkaan evankeliumissa sanotaan puhdistuspäivien jälkeisestä uhrista: ”uhrataksensa, niinkuin Herran laissa on säädetty, parin metsäkyyhkysiä tai kaksi kyyhkysenpoikaa.” (Luuk.2:24). On ajateltu, että Jeesuksen perheessä ei ollut varaa hankkia lammasta. Tästä on taas ajateltu, että itämaan tietäjät olisivat tulleet lahjoineen kumartamaan Jeesusta vasta uhripäivän jälkeen, koska muutoin heillä olisi ollut varaa ostaa lammas. Oli niin tai näin, Jeesusta joka tapauksessa tultiin kumartamaan kuninkaana. (Matt.2:2,11). Mekin saamme tänä loppiaispäivänä notkistaa polvemme Herramme Jeesuksen Kristuksen edessä.

3.Moos.11

Luvussa 11 Jumala antaa käskyjä koskien puhtaita ja saastaisia eläimiä. On hyvä muistaa, että Jumala on luonut kaikki eläimet. ”Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää.” (1.Moos.1:31). Vedenpaisumuksen tultua Nooa vei arkkiin myös epäpuhtaita eläimiä (1.Moos.7:2). Se, että joku eläin oli epäpuhdas, ei tarkoittanut, että kyseiset eläimet piti hävittää; Niitä kohtaan vain tuli noudattaa erityisiä käskyjä, niitä ei mm. saanut syödä. Esimerkiksi sikaa eivät juutalaiset syö. 


Meille niin yleiset kotieläimet, koira ja kissa, eivät nekään saa tässä asiassa puhtaan papereita (jae 27). Olisi muuten hienoa, jos lähimmäisiä ihmisiä hoidettaisiin ja kohdeltaisiin yhtä hyvin kuin maassamme kohdellaan kotieläimiä. Asia on saanut jo epäterveitä piirteitä; piirongin päälle laitetaan edesmenneiden eläinten kuvia ja odotetaan jälleen kohtaamista taivaassa. Raamattu ei kuitenkaan sano mitään koiran ja kissan taivaassa olosta. Eikä taivaaseen välttämättä pääse kotieläimen isäntä tai emäntäkään. Väärän toivon luominen surutilanteissa on petollista ja väärin. Taivaaseen on vain yksi tie: Jeesus Kristus. Mitään epäpyhää taivaassa ei ole. (ks. Ilm.21:27).




3.Moos.10

Luvussa 10 kuoli Aaronin kaksi poikaa, Naadab ja Abihu. He olivat tuoneet vierasta tulta Herran eteen vastoin Herran käskyä. ”Silloin lähti tuli Herran tyköä ja kulutti heidät, niin että he kuolivat Herran edessä.” (jae 2). Nimi Abihu tarkoittaa ’Hän on isä’, aivan kuin osoittaen pyhään Jumalaan. Jakeessa 3 sanotaan: ”Niissä, jotka ovat minua lähellä, minä osoitan pyhyyteni ja kaiken kansan edessä kirkkauteni”.  


”Isä meidän, joka olet taivaissa! 

Pyhitetty olkoon sinun nimesi;

tulkoon sinun valtakuntasi; 

tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;

anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;

ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;

Äläkä saata meitä kiusaukseen; 

vaan päästä meidät pahasta, 

sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.” (Matt.6:9-13)

3.Moos.9

Luvun 2.Moos.32 alussa kansa pyysi Aaronia, Mooseksen veljeä, tekemään heille Jumalan. ”Nouse, tee meille Jumala, joka käy meidän edellämme.” Aaron teki kultaisen vasikan. ”He tekivät vasikan Hoorebin juurella ja kumarsivat valettua kuvaa;” (Ps.106:19). On sanomatta selvää, että tämä oli vastoin Jumalan tahtoa.


Jumalattomasta teostaan huolimatta Aaron vihittiin papiksi (3.Moos.8). Mooses vuodatti voiteluöljyä hänen päähänsä ja voiteli hänet (jae 12). Luvussa 3.Moos.9 Aaron astui alttarin ääreen ja teurasti oman syntiuhrivasikkansa” (jae 8). 


Tämä luku kertoo siitä, että Jumala antaa ihmiselle uuden mahdollisuuden. Jumalan armosta riittää syntiselle ihmiselle.

3.Moos.8

Luku 8 käsittelee pappien vihkimistä virkaansa. Siihen liittyy Mooseksen toimittama veren sively vihittävien pappien oikean korvan lehteen, oikean käden peukaloon sekä oikean jalan isoonvarpaaseen.

"Ja hän toi esille toisen oinaan, vihkiäisoinaan, ja Aaron ja hänen poikansa laskivat kätensä oinaan pään päälle. Ja Mooses teurasti sen ja otti sen verta ja siveli sitä Aaronin oikean korvan lehteen ja oikean käden peukaloon ja oikean jalan isoonvarpaaseen. Ja Mooses toi Aaronin pojat esille ja siveli verta heidän oikean korvansa lehteen ja oikean kätensä peukaloon ja heidän oikean jalkansa isoonvarpaaseen, mutta vihmoi muun veren alttarille ympärinsä." (3.Moos.8:22-24)

Raamattu ei suoraan kerro mitä tämä erikoiselta tuntuva veren sively tarkoittaa. Ajattelen, että toimitus viittasi oikeaan kuulemiseen, kokonaisvaltaiseen omistautumiseen ja palvelun pyhyyden korostamiseen. 

Sovellettuna tähän päivään voimme kysyä itseltämme, onko meillä korvat, jotka kuulevat Kristuksen täytetyn työn kautta? Vaellammeko Kristuksen kalliilla verellä raivaamaa polkua? Tekevätkö kätemme sitä mihin ne ovat luotu?  Voi kunpa minäkin ymmärtäisin, kuinka valtavan suuri asia on saada palvella Jumalaa - Kristuksen verellä pestynä! Uskossa Jeesukseen sinäkin olet Jumalan palvelija! Kiitos Herralle, saamme tehdä yhteistä työtä.