Neitseestä syntyminen

"Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel." (Jes.7:14)

Neitsyt (hebreaksi 'alma') merkitsee naimaikäistä nuorta naista joka VT:n aikaisten yhteiskunnan lakien mukaisesti tuli olla neitsyt. Jos kyseessä ei olisi neitsyt, mikä ihmeellinen merkki se olisi jos nuori nainen tulee raskaaksi? Jakeessa viitataan Jeesukseen, joka syntyi neitsyt Mariasta (vrt. Matt.1:22-23).

On selvää, että Jeesuksen neitseellistä syntymää vastaan hyökätään. Jos kielletään neitseellinen syntyminen, kielletään Jeesuksen Jumaluus, sillä Jeesus olisi kuin kuka tahansa muu.

Iisakin tulevasta vaimosta Rebekasta sanotaan: "Ja tyttö oli näöltään hyvin ihana, neitsyt, johon ei mies ollut koskenut. Ja hän astui alas lähteelle, täytti astiansa ja tuli ylös." Tässä jakeessa neitsyt sana on hebreaksi 'betula'. Jakeissa 1.Moos.24:43-45 sanotaan Rebekasta: "salli tapahtua niin, että se neitonen, joka minun seisoessani tässä vesilähteellä tulee ammentamaan vettä ja sanoessani hänelle: 'Anna minun juoda vähän vettä astiastasi', vastaa minulle: 'Juo itse, ja minä ammennan myös sinun kameleillesi' -että hän on se vaimo, jonka Herra on määrännyt minun herrani pojalle. Tuskin olin lakannut näin puhumasta itsekseni, niin katso, Rebekka tuli sinne, vesiastia olallansa, astui alas lähteelle ja ammensi. Ja minä sanoin hänelle: 'Anna minun juoda'." Näissä jakeissa neitonen on hebreaksi 'alma'. Ja aikaisemmasta jakeesta kävi ilmi, että Rebekka on neitsyt. Sana 'alma' viittaa siis neitsyeeseen. Vanhassa testamentissa sanaa 'alma' ei ole käytetty naimisissa olevasta naisesta.

Turvata Herraan

 "Siunattu on se mies, joka turvaa Herraan, jonka turvana Herra on." (Jer.17:7)

Herraan turvaavat he, jotka Herran nimen tuntevat.

"Ja sinuun turvaavat ne, jotka sinun nimesi tuntevat; sillä sinä et hylkää niitä, jotka sinua etsivät, Herra." (Ps.9:11). "Sillä hänessä iloitsee meidän sydämemme, me turvaamme hänen pyhään nimeensä. Sinun armosi, Herra, olkoon meidän päällämme, niinkuin me panemme toivomme sinuun." (Ps.33:21-22)

Herraan turvaavat he, jotka tarvitsevat Herran armoa.

"Jumala, ole minulle armollinen, ole minulle armollinen; sillä sinuun minun sieluni turvaa. Minä turvaan sinun siipiesi suojaan, kunnes onnettomuudet ovat ohitse. Minä huudan Jumalaa, Korkeinta, avukseni, Jumalaa, joka vie minun asiani päätökseen." (Ps.57:2-3) "Mutta sinä päivänä, jota minä pelkään, minä turvaan sinuun." (Ps.56:4). "Ei hän pelkää pahaa sanomaa, hänen sydämensä on vahva, sillä hän turvaa Herraan." (Ps.112:7)

Herraan turvaavat he, jotka haluavat pelastua iankaikkisesti.

"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." (Joh.3:16). "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta-" (Ef.2:8a)

Jumala osoittaa hyvyyttään erityisesti heille, jotka turvaavat Häneen (ks. Ps.31:20; 37:5; Jes.26:3)

Raamatun mukaan todellakin on viisasta turvata Jumalaan.


Surun vai ilon kyyneleet - vai molemmat

"Turvatkaa häneen joka aika, te kansa; vuodattakaa hänen eteensä sydämenne. Jumala on meidän turvamme. Sela." (Ps.62:9). "Anna sydämesi vuotaa kuin vesi Herran kasvojen edessä." (Val.2:9b)

Voimme vuodattaa Herran eteen kaikki asiamme sellaisena kuin ne ovat. Turha niitä on kaunistella. Herra joka tapauksessa tietää kaiken, jopa ajatuksemme kaukaa. Antaa siis tulla, välitilinpäätös Herran edessä, kyynelten kanssa tai ilman.

Tiesitkö, että kyyneleet voivat olla myös ilon kyyneleitä siitä syystä, että Herra Jeesus on sovittanut syntimme. "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." (Joh.3:16). Herra Jeesus otti minulle kuuluvan rangaistuksen kantaakseen. Hän kuoli minun sijastani. Hän sovitti minun syntini. Ylistys sinulle Herra Jeesus!

Avataan jumalattomuuden köydet

"Eikö tämä ole paasto, johon minä mielistyn: että avaatte vääryyden siteet, irroitatte ikeen nuorat, ja päästätte sorretut vapaiksi, että särjette kaikki ikeet? Eikö tämä: että taitat leipäsi isoavalle ja viet kurjat kulkijat huoneeseesi, kun näet alastoman, vaatetat hänet etkä kätkeydy siltä, joka on omaa lihaasi?" (Jes.58:6-7)

Mitä kaikkea tämä käytännössä voisi tarkoittaa yksilöuskovan elämässä?
Emme toimi niin, että lähimmäinen jäisi meille jotakin velkaa, oli se sitten rahaa tai tekoja. Emme tälla tavalla sido ihmistä. Emme myöskään odota saavamme takaisin korkojen kanssa (Neh.5:10-11). Emme osoittele sormella tai puhu vääryyttä vaan autamme vähäosaisia saamaan oikeutensa (Jes.1:17; 58:9). Annamme omastamme sitä tarvitseville (Hes.18:7, 16; Luuk.3:11). Tarjoamme yösijaa (Hebr.13:2; Matt.25:35). Käytämme aikaamme toisten hyväksi. Samalla rohkaisemme ihmisiä palaamaan Jeesus-tielle; ollaan "teitten korjaaja" (Jes.58:12). Näin saamme olla mukana Jumalan toiminnassa kun Hän avaa, irrottaa, päästää ja särkee orjuuttavat ikeet ja ihmiselle koittaa vapaus. Se tuottaa myös pastoajalle iloa.

Iankaikkisuus ja veri

"Mutta rauhan Jumala, joka on kuolleista nostanut hänet, joka iankaikkisen liiton veren kautta on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen, hän tehköön teidät kykeneviksi kaikkeen hyvään, voidaksenne toteuttaa hänen tahtonsa, ja vaikuttakoon teissä sen, mikä on hänelle otollista, Jeesuksen Kristuksen kautta; hänelle kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen." (Hebr.13:20-21)

Tässä puhutaan iankaikkisesta liitosta ja verestä. Jeesuksesta sanotaan, että Hän "meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen." (Hebr.9:12). Tarvittiin Jeesuksen veri, "Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä." (Hebr.10:4). Edelleen sanotaan: "olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan." (Hebr.10:10b). 

Jos Jumala on antanut sinulle Sanansa kautta pelastusvarmuuden uskon kautta Jeesukseen, nämä Raamatun jakeet entisestään antavat sinulle lohtua, iloa ja varmaa toivoa tulevasta autuudesta Taivaassa. Ihminen uudestisyntyy vain yhden kerran. Koska emme ole Jeesuksia, lankeamme syntiin jotenkin sadan prosentin varmuudella. Lankeaminen ei voi poistaa uudestisyntymäämme mikä on peruuttamaton tapahtuma. Tässä elämässämme Jumalan lapsena voimme vapaasti valita hyvän tai huonon tien. Huono tie on Jumalan tahdon vastainen tie, joka on kärsimyksen tie vailla siunauksia. Hyvä tie on Jumalan tahdon mukainen tie Jumalan antamin siunauksin. 

Pyhä Henki kirkastaa Kristusta

"Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille." (Joh.16:14)

Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta.

On Jumalan armoa, että syntinen, langennut ihminen, voi palata Jumalan luo ja alkaa elämään lihallisen elämän sijasta hengellistä elämää. Koska Pyhä Henki kirkastaa Kristusta, kirkastaa hengellinen kristitty Kristusta. On siis täysin normaalia, että uskova kertoo Jeesuksesta ja täysin epänormaalia, jos uskovan suusta ei tule Jeesus-julistusta.