Armon sanan julistamisesta ja täytetystä työstä

Kun armoa julistetaan, tulee julistaa myös syntipuolta, sillä nimenomaa syntinen armahdetaan. Jeesus tuli maailmaan syntisiä pelastamaan (1.Tim.1:15). ”Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,-” (Room.3:23-24). Jos sinä ihminen tulet synnintuntoon, niin se on hyvä asia. Sinä voit uskossa Jeesukseen rientää armoistuimelle ja saada armon. ”jonka [=Jeesuksen] Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä-”(Room.3:25). 

Jeesus sovitti Golgatan ristillä sinun syntisi. Hän teki sen työn ennenkuin sinä olit edes olemassa. Hän sovitti syntisi mitä et edes vielä ollut tehnyt! Se, että Jeesus on sovittanut syntisi (minkä tosiasian olet toivottavasti ottanut uskolla vastaan) ei tarkoita sitä, että voisit ummistaa silmäsi syntielämälle. Jeesuksen täytetty työ ristillä ei tarkoita syntisyyden unohtamista, sen vähättelyä tai kieltämistä. Ihminen yksinkertaisesti on syntinen ja hän tarvitsee armoistuinta päivittäin. Täytetty työ on avannut pääsyn uskon kautta armoistuimelle.Väärä vapaus ja väärä armo on sitä, että ajatellaan, että ei ole niin väliä mitä teen, koska Jeesus on hoitanut homman. 

Kyllä Jumala haluaa, että syntisen uskovan polvet kuluvat rukousalttarilla. ”Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.” (1.Joh.1:8) Niinkuin lapsi pyytää isältään anteeksi tehtyään väärin, myös uskova Jumalan lapsi pyytää anteeksi Taivaan Isältä. Se on normaalia ja tervettä Isä-lapsi suhdetta.


1.Moos.20

Aabraham ja Saara asuivat jonkin aikaa Gerarissa. Aabraham kutsui siellä vaimoansa sisareksi. Kyseessä oli puolittainen totuus sillä Saara oli paitsi Aabrahamin vaimo, niin myös hänen sisarpuolensa (jae 12). 

Jos Abimelek, Gerarin kuningas, olisi kajonnut Saaraan, olisi hän tehnyt syntiä sillä hän olisi kajonnut toisen vaimoon. 

”Mutta Jumala tuli Abimelekin tykö yöllä unessa ja sanoi hänelle: ’Katso, sinun on kuoltava sen vaimon tähden, jonka olet ottanut, sillä hän on toisen miehen aviovaimo.’ Mutta Abimelek ei ollut ryhtynyt häneen, ja hän sanoi: ’Herra, surmaatko syyttömänkin? Eikö hän itse sanonut minulle: ’Hän on minun sisareni’? Ja samoin tämäkin sanoi: ’Hän on minun veljeni.’ Olen tehnyt tämän vilpittömin sydämin ja viattomin käsin.’ Ja Jumala sanoi hänelle unessa: ’Niin, minä tiedän, että sinä teit sen vilpittömin sydämin. Sentähden minä estinkin sinut tekemästä syntiä minua vastaan enkä sallinut sinun kajota häneen.” (1.Moos.20:3-6)


Nämä jakeet puhuvat uskollisuudesta avioparin välillä ja siitä, että kuka tahansa, joka kajoaa toisen aviomieheen tai aviovaimoon, tekee syntiä - ja synnillä on aina seurauksensa.  Asian salaaminen ei auta mitään. 




1.Moos.19

Aabrahamin veljenpoika Loot asui Sodomassa. Raamatussa sanotaan, että ”Valitushuuto Sodoman ja Gomorran tähden on suuri, ja heidän syntinsä ovat ylen raskaat.” (1.Moos.18:20)

Herra päätti hävittää nämä kaupungit. Luvussa 19 kerrotaan Sodoman pahuudesta, johon kuului mm. homoseksuaalinen väkivalta. Mutta Herra pelasti Lootin ja hänen tyttärensä kaupungista. ”Kun Jumala tuhosi sen lakeuden kaupungit, muisti Jumala Aabrahamia ja johdatti Lootin pois hävityksen keskeltä, hävittäessään ne kaupungit, joissa Loot oli asunut”. (jae 29). ”Ja Herra antoi sataa Sodoman ja Gomorran päälle tulikiveä ja tulta, Herran tyköä taivaasta.” (jae 24).


Kun Loot oli kertonut vävyilleen pian koittavasta tuhosta, luulivat vävyt hänen laskevan leikkiä (1.Moos.19:14). Hymy varmasti hyytyi siinä vaiheessa kun he näkivät Sanan käyvän toteen.




1.Moos.18

Jumala ilmestyi Aabrahamille Mamren tammistossa. Jumala sanoi Aabrahamin iäkkäästä vaimosta Saarasta: ”Minä palaan luoksesi tulevana vuonna tähän aikaan, ja katso, vaimollasi Saaralla on silloin oleva poika.” Saara, joka kuunteli majan ovella naurahti: ”Heräisikö minussa, näin kuihduttuani, vielä halu?”

Kun Raamattua selaa vähän eteenpäin voi jokainen todeta, kuinka Jumalan lupaus toteutui: ”Ja Herra piti Saarasta huolen, niinkuin oli luvannut; ja Herra teki Saaralle, niinkuin oli puhunut. Ja Saara tuli raskaaksi ja synnytti Aabrahamille pojan hänen vanhoilla päivillään, juuri sinä aikana, jonka Jumala oli hänelle sanonut.” (1.Moos.21:1-2)


”Onko mikään Herralle mahdotonta?-” (1.Moos.18:14) 




1.Moos.17

Jumala teki liiton Abrahamin kanssa. Liiton merkkinä oli ympärileikkaus. ”Ja tämä on minun liittoni sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa; pitäkää se: ympärileikatkaa jokainen miehenpuoli keskuudessanne. Ympärileikatkaa esinahkanne liha, ja se olkoon liiton merkki meidän välillämme, minun ja teidän. Sukupolvesta sukupolveen ympärileikattakoon jokainen poikalapsi teidän keskuudessanne kahdeksan päivän vanhana -” (1.Moos.17:10-12)


Ympärileikkaus koski nimenomaa miessukupuolta, ei siis naisia. Tänäkin päivänä juutalaiset ympärileikkaavat poikalapsensa eikä sitä tulisi mitenkään estää.


Kristitty ei tarvitse esinahkansa ympärileikkausta. ”Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.” (Gal.5:6). Kristitty ei tarvitse uskonnollisia rituaaleja. Myöskään kristityn vesikaste ei tulisi olla mikään ympärileikkauksen kristillinen jatkumo. Emme tarvitse muotokristillisyyttä vaan elävän yhteyden elävään Jumalaan. Johannes Kastaja sanoi Jeesuksesta: hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.




1.Moos.16

 Saarai, Abramin vaimo, oli hedelmätön. Hänellä oli orjatar Haagar, jonka hän antoi miehelleen Abramille vaimoksi. ”-yhdy siis minun orjattareeni, ehkä minä saisin lapsia hänestä.” (jae 2). Kun orjatar Haagar huomasi olevansa raskaana Abramista, katsoi hän Saaraita halvasti. Haagar oli kuitenkin edelleen Saarain vallassa. Niinpä Saarai kuritti Haagaria, ja Haagar pakeni erämaahan.


En tiedä mitä Haagar ajatteli pakopaikassaan, mutta iloitsen siitä, että Herran enkeli ilmestyi hänelle. Kun Herran enkeli ilmestyy, jotakin suurta tapahtuu. Niinpä nytkin, lohdutettu Haagar palasi emäntänsä luo. Jumala oli sanansa sanonut: hänen jälkeläistensä määrä tulee olemaan hyvin suuri. Lupaus tarkoitti myös sitä, että Haagar pysyisi hengissä ja synnyttäisi pojan, Ismaelin.


Jumala lohduttamassa orjatarta on koskettava näky. Se kertoo siitä, että Jumala toimii ja välittää kurjista maan tallaajista. Jumala on kaiken lohdutuksen Jumala (2.Kor.1:3)