1.Aik.3

Ensimmäisen aikakirjan luku kolme käsittelee Daavidin jälkeläisiä.

Vanha Testamentti on aikanaan kirjoitettu hebrean kielellä ns. konsonanttikirjoituksella. Jokaisella konsonantilla on myös  lukuarvo. Esimerkiksi sana Daavid muodostuu hebreankielessä kolmesta konsonantista: dalet, vav ja dalet. Dalet-kirjaimen lukuarvo on 4 ja vav-kirjaimen lukuarvo on 6. Jakeessa Matt.1:17 sanotaan: "Näin on sukupolvia Aabrahamista Daavidiin kaikkiaan neljätoista polvea, ja Daavidista Babyloniin siirtämiseen neljätoista polvea, ja Babyloniin siirtämisestä Kristukseen asti neljätoista polvea." Kun laskee yhteen Daavid-sanan hebrean kielen konsonanttien lukuarvot,  summaksi tulee 14. Mitä se merkitsee?  En tiedä, mutta ei se mikään sattuma ole.

Kaksi toivorikasta kappaletta

En pelkää tulevaa: https://youtu.be/f3AnMCvAsls

Tunturikoivu: https://www.youtube.com/watch?v=XKg7PcMKB00

1.Aik.2

Olemme taas sukuluettelon äärellä. Raamatussa sanotaan: "Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita-" (Tiit.3:9); "eivätkä puuttuisi taruihin ja loppumattomiin sukuluetteloihin-" (1.Tim.1:4). Muutama pähkinä purtavaksi, jos joku haluaa tehdä salapoliisityötä: Miten liittää Karmin sukupuuhun (jae 7), Kelubain suhde Kaalebiin (jae 9 ja 18) ja kuka on Jahdain (jae 47)?

"Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;" (1.Piet.2:9)

1.Aik.1

Ensimmäinen aikakirja alkaa sukuluettelolla. Sukuluettelon voi piirtää puuksi. Se on aikamoista salapoliisityötä. Raamatun viitteiden avulla se kyllä onnistuu. Minulle koitui haastavaksi jae 38. Siinä yht'äkkiä puhutaan Seirin pojista. Aikaisemmat jakeet eivät tunnu antavan selitystä. Mutta asia ratkesi. Jakeessa 38 sanotaan, että Seirin poika oli Lootan. Jakeessa 1.Moos.36:22 sanotaan, että Lootanin sisar oli Timna. Jakeessa 1.Moos.36:12 sanotaan: "Mutta Timna oli Elifaan, Eesaun pojan, sivuvaimo, ja hän synnytti Elifaalle Amalekin. -." Jos nyt siis olet piirtänyt sukupuun, voit etsiä siitä Iisakin pojan Eesaun ja hänen poikansa Elifaan. Timna oli Elifaan sivuvaimo, ja heille syntyi lapsi, jonka nimi oli Amalek. Amalek mainitaan jakeessa 36.

Mutta mitä järkeä sukuluetteloita on tuijotella? Sukuluettelotkin ovat Jumalan Sanaa. Kun sukuluettelon piirtää puuksi, niin on havainnollistavaa vahvistaa se sukulinja josta Jeesus syntyi. On esimerkiksi tärkeää huomata, että sukulinja menee Iisakin kautta, eikä Ismailin kautta. Iisak oli lupauksen lapsi (ks. Gal.4:28). Luvussa kaksi sukuluettelo jatkuu. Siinä huomataan, että Jeesuksen sukulinja menee Juudan kautta (1.Aik.2:3-4). Uusi testamentti  todistaa: "Onhan tunnettua, että meidän Herramme on noussut Juudasta, -" (Hebr.7:14) Raamatussa on useita sukuluetteloita. Varmasti niiden yhdistämisessä on monenlaisia haasteita. Lopputulos lienee noin metrin kokoinen juliste.

2.Kun.25

Joojakin tuli Juudan kuninkaaksi kahdeksantoista vuotiaana. Hän ehti olla kuninkaana vain kolme kuukautta (2.Kun.24:8) kunnes Baabelin kuningas Nebukadnessar tuli ja vei hänet Baabeliin vankeuteen (2.Kun.24:15). Jakeessa 2.Kun.25:27 sanotaan, että Joojakin vapautettiin noin kolmenkymmenenseitsemän vuoden päästä. "Ja hän sai kuninkaalta elatuksensa, mitä kunakin päivänä tarvitsi, vakinaisen elatuksen, niin kauan kuin eli." (2.Kun.25:30).

Keskustelin erään vanhuksen kanssa, joka aikanaan oli pakosta  lähetetty Siperiaan. Vanhuksesta huokui rauha. Vaikka koti oli elämän aikana usein pitänyt jättää, oli hänellä nyt kaikki hyvin; Hänellä oli katto pään päällä, pienen pieni eläke ja Jumala joka auttaa.

2.Kun.24

"Ja hän vei pakkosiirtolaisuuteen koko Jerusalemin, kaikki päälliköt ja kaikki sotaurhot, kymmenentuhatta pakkosiirtolaista, ja kaikki sepät ja lukkosepät; ei jäänyt jäljelle muita kuin maakansan köyhät." (2.Kun.24:14)

Baabelin kuningas Nebukadnessar vei väkeä pakkosiirtolaisuuteen Baabeliin. Millaista pakkosiirtolaisuudessa oli? Jotakin siitä kertoo profeetta Jeremian lohduttava kirje:

"Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala, kaikille pakkosiirtolaisille, jotka minä olen siirtänyt Jerusalemista pois Baabeliin: Rakentakaa taloja ja asukaa niissä, istuttakaa puutarhoja ja syökää niiden hedelmiä. Ottakaa itsellenne vaimoja ja siittäkää poikia ja tyttäriä; ottakaa pojillenne vaimoja ja naittakaa tyttärenne, että he synnyttäisivät poikia ja tyttäriä. Lisääntykää siellä älkääkä vähentykö. Ja harrastakaa sen kaupungin menestystä, johon minä olen teidät siirtänyt, ja rukoilkaa sen puolesta Herraa, sillä sen menestys on teidän menestyksenne." (Jer.29:4-7).

Tärkein viesti oli varmasti se, että vieraassakin maassa oli mahdollista lähestyä elävää Jumalaa. Sinäkin voit lähestyä Jumalaa missä ikinä olet tällä hetkellä. 

2.Kun.23

Kun Juudan kuningas Joosia kuuli luettua Jumalan Sanaa, Sana kosketti häntä (2.kun.22:11,19). Hän huomasi kuinka jumalattomasti valtakunnassa oli eletty. Kuninkaana Joosialla oli mahdollisuus tehdä konkreettisia toimia, ja niitä hän todellakin teki. 2.Kun.23 kertoo Joosian puhdistustoimista.

Jumalan Sana muuttaa ihmisen elämää. Jeesuksen mukana elämään tulee olosuhteista ja tunteista riippumaton toivo. Raamatullinen toivo ei ole toive, vaan toivo, jolla on varma perusta. Toivo perustuu Jumalaan, Jumalan Sanaan ja Hänen laupeuteensa.  Toivo suuntaa eteen päin, tämän ajan vaikeuksien yli. 

Jeesus sanoo:
"Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat." (Joh.7:38)