Minä olen lammasten ovi

"Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri. Mutta joka menee ovesta sisälle, se on lammasten paimen. Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos. Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä. Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä." (Joh.10:1-5)

Kuvittele mielessäsi aidattua isoa aluetta jossa yöllä on useista lammaslaumoista lampaita. Aidatun alueen portilla on ovenvartija. Aamulla paimen tulee ja kutsuu omia paimennettavia lampaitaan nimeltä. Lampaat tunnistavat paimenensa äänen. Ei se silti tarkoita, että kaikki heti tottelisivat ääntä. Saattaa olla, että paimen näkee vaivaa, että viimeinenkin lauman lammas tulee portista ulos. Sitten paimen kulkee lammaslaumansa edellä. Paimen vie lampaat laitumelle.

Lampaat ja paimen ovat kuva uskovista ja Jeesuksesta. Jakeissa Joh.10:7 ja 10:9 Jeesus puhuu lammasten ovesta. "Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi." (Joh.10:7) "Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen." (Joh.10:9).


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti