2.Moos.38

Ilmestysmaja kaikkine tarvekaluineen oli kannettava kokonaisuus. Sen rakentamisessa oli otettu huomioon siirrettävyys. Kuitenkin metallia oli käytetty valtavat määrät. Vaikka painojärjestelmiä oli Vanhan testamentin aikana todennäköisesti erilaisia ja painomittojen paino saattoi vaihdella (vrt. 1.Moos.23:15, 2.Moos.30:24, 2.Sam.14:26), niin joka tapauksessa kyseessä oli tuhansia kiloja metalleja.


”Näin sanoo Herra: Taivas on minun valtaistuimeni, ja maa on minun jalkojeni astinlauta. Mikä olisi huone, jonka te minulle rakentaisitte, mikä paikka olisi minun leposijani?” (Jes.66:1). 


Tiirailkoot turistit kameran läpi kaikessa rauhassa kirkkojen kultakoukeroita. Jumala ei sellaista ulkoista loistoa kaipaa. Jumala katsoo sen puoleen, ”joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka tunto minun sanani edessä.” (Jes.66:2). Pöyhkeä ihminenkin näyttää suuren kirkon oven edessä pieneltä. Mutta nöyrtyykö syntisen ihmisen sydän ulkoisen prameuden ja mahtipontisten elementtien edessä? 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti