1.Kun.4

Kuningas Salomosto sanotaan, että hän oli hyvin viisas (1.Kun.4:29). Luvun neljä alussa luetellaan Salomon virkamiehiä. Tietty virkamieskoneistus oli sekin viisautta; Salomo tarvitsi apua ja tukea ympärilleen. 

Yksi tehtävä oli olla kuninkaan ystävä (jae 5). Ehkä sekin oli palkattu tehtävä. Kuninkaan ystävän tehtävistä ei Raamattu paljon kerro, mutta vaikuttaisi, että siihen liittyi erityinen luottamus, lojaalisuus, kuuntelijana oleminen ja ehkäpä neuvominenkin. Ajattelen kuitenkin, että pelkästään neuvonantajan tehtävästä ei ollut kyse. 

Aikaisemmin Raamattu kertoo Huusaista, joka myös oli kuninkaan ystävä (2.Sam.15:37). Huusai meni Daavidin neuvosta vihollisen puolelle ja pystyi harhauttamaan neuvoillaan vihollista (2.Sam.17).

Uuden testamentin puolella Jeesus sanoo: 

"Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä. Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä. En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni." (Joh.15:13-15).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti