Armahtakaa

"Niin Aakan vastasi Joosualle ja sanoi: "Minä todella olen tehnyt syntiä Herraa, Israelin Jumalaa, vastaan, sillä näin minä tein: kun minä näin saaliin joukossa kauniin sinearilaisen vaipan, kaksisataa sekeliä hopeata ja kultalevyn, viidenkymmenen sekelin painoisen, niin minussa syttyi niihin himo, ja minä otin ne; ne ovat kätkettyinä maahan keskelle minun telttaani, hopea alimpana"." (Joos.7:20-21)

Aakanin rikkomus oli se, että hänessä syttyi himo ja hän otti tuhon omaksi vihittyä mitä ei olisi saanut ottaa (Joos.6:17-19; 7:1, 11). Sen seuraukset olivat valtavat: Israelilaiset hävisivät Ain taistelussa ja Aakan kivitettiin (Joos.7:2-5, 20-21,25).

Yhden miehen rikkomuksesta aiheutuneet seuraukset voivat tuntua kohtuuttomilta. Tämä Raamatun kohta valaisee sitä, että synnillä on aina seurauksia. Myös, jos Jeesukseen uskova tekee syntiä, silläkin on seurauksia. Jos syntiä ei syystä tai toisesta hylkää, voi se ottaa sijaa enemmän ihmisen elämässä. Salakavalasti se vetää syvemmälle ja syvemmälle. Sitten eräänä päivänä uskova huomaa, että elämässä ei ole enää iloa eikä rauhaa. Synnin mukana voi elämään tulla myös häpeä, niin että ihminen ei rohkene enää tulla seurakunnan tilaisuuteen. Tai ehkäpä siellä seurakunnassa todella onkin vastassa niitä, jotka tuomitsevat, ja mielellään heittelevät Raamatun jakeita kuin tikareita tähän poloiseen, joka tuntee kyllä kyseiset Raamatun kohdat.
 

Jeesus kyllä antaa anteeksi. Mutta se ei valitettavasti tunnu kaikille riittävän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti