Kaaleb 85 vuotiaana

Raamatussa monessa paikassa tulee ilmi elämän lyhyys. Elämä on kuin tuulen henkäys.(ks Ps.103:15-16). Elämän lyhyyteen ei kuitenkaan kannata masentua, sillä elämän pituus on Herran käsissä.

Kaaleb oli 85 vuotias puhuessaan seuraavat sanat:

"Sinä päivänä Mooses vannoi sanoen: 'Totisesti, se maa, johon sinä olet jalkasi astunut, on tuleva sinulle ja sinun lapsillesi perintöosaksi ikiaikoihin asti, koska sinä olet uskollisesti seurannut Herraa, minun Jumalaani'. Ja nyt, katso, Herra on antanut minun elää, niinkuin hän oli sanonut, vielä neljäkymmentä viisi vuotta sen jälkeen, kuin Herra puhui tämän sanan Moosekselle, Israelin vaeltaessa erämaassa. Ja katso, minä olen nyt kahdeksankymmenen viiden vuoden vanha ja olen vielä tänä päivänä yhtä voimakas, kuin olin sinä päivänä, jona Mooses minut lähetti; niinkuin voimani oli silloin, niin se on vielä nytkin: minä kykenen sotimaan, lähtemään ja tulemaan." (Joos.14:9-11)

On mahtavaa, että vanhakin voi olla Herran käytössä. Herra antaa tarvittavan voiman. Vanhakin voi olla mehevä ja vihanta.  (Ps.92:15)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti