Neitseestä syntyminen

"Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel." (Jes.7:14)

Neitsyt (hebreaksi 'alma') merkitsee naimaikäistä nuorta naista joka VT:n aikaisten yhteiskunnan lakien mukaisesti tuli olla neitsyt. Jos kyseessä ei olisi neitsyt, mikä ihmeellinen merkki se olisi jos nuori nainen tulee raskaaksi? Jakeessa viitataan Jeesukseen, joka syntyi neitsyt Mariasta (vrt. Matt.1:22-23).

On selvää, että Jeesuksen neitseellistä syntymää vastaan hyökätään. Jos kielletään neitseellinen syntyminen, kielletään Jeesuksen Jumaluus, sillä Jeesus olisi kuin kuka tahansa muu.

Iisakin tulevasta vaimosta Rebekasta sanotaan: "Ja tyttö oli näöltään hyvin ihana, neitsyt, johon ei mies ollut koskenut. Ja hän astui alas lähteelle, täytti astiansa ja tuli ylös." Tässä jakeessa neitsyt sana on hebreaksi 'betula'. Jakeissa 1.Moos.24:43-45 sanotaan Rebekasta: "salli tapahtua niin, että se neitonen, joka minun seisoessani tässä vesilähteellä tulee ammentamaan vettä ja sanoessani hänelle: 'Anna minun juoda vähän vettä astiastasi', vastaa minulle: 'Juo itse, ja minä ammennan myös sinun kameleillesi' -että hän on se vaimo, jonka Herra on määrännyt minun herrani pojalle. Tuskin olin lakannut näin puhumasta itsekseni, niin katso, Rebekka tuli sinne, vesiastia olallansa, astui alas lähteelle ja ammensi. Ja minä sanoin hänelle: 'Anna minun juoda'." Näissä jakeissa neitonen on hebreaksi 'alma'. Ja aikaisemmasta jakeesta kävi ilmi, että Rebekka on neitsyt. Sana 'alma' viittaa siis neitsyeeseen. Vanhassa testamentissa sanaa 'alma' ei ole käytetty naimisissa olevasta naisesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti