1.Moos.31

Jakeessa 1.Moos.28:15 Herra sanoo Jaakobille: ”Ja katso, minä olen sinun kanssasi ja varjelen sinua, missä ikinä kuljet, ja saatan sinut takaisin tähän maahan; sillä minä en jätä sinua, ennenkuin olen toteuttanut sen, minkä minä olen sinulle puhunut.”


Jaakobin tekemiset eivät aina olleet aivan puhtaat: Hän oli käyttänyt veljensä nälkäistä tilaa hyväkseen ja ostanut häneltä esikoisuuden yhdellä soppa-aterialla (1.Moos.25:21-34). Myöhemmin hän oli viekkaudellaan riistänyt veljelleen tarkoitetun siunauksen itselleen (1.Moos.27). Luvussa 31 Jaakob lähti salaa kotimatkalleen oltuaan 20 vuotta äitinsä veljen , Laabanin, luona; oliko tässä jotakin vilunkia - kyllä minusta oli.


Minulle Jaakobista piirtyy kuva vähän huijaavasta miehestä. Mutta niinkuin tiedämme: ihminen voi muuttua kun muuttajana on Jumala. Luvussa 32 Jumala tulee muuttamaan jopa Jaakobin nimen (1.Moos.32:27-28). Raamattu on totuudenmukainen ja rehellinen kirja myös niin sanottujen suurmiesten kuvauksissa. Sanalla sanoen, Raamattu on totta (Ps.119:160, Joh.17:17)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti