3.Moos.3

Älkää vain syökö lihaa, jossa sen sielu, sen veri, vielä on.” (1.Moos.9:4). ”kuka ikinä Israelin heimosta tai muukalaisista, jotka asuvat teidän keskellänne, syö verta, mitä tahansa, sitä ihmistä vastaan, joka verta syö, minä käännän kasvoni ja hävitän hänet kansastansa.” (3.Moos.17:10, ks. myös Ap.t.15:20).

Yli 20 vuotta sitten olin mototaxin kyydissä Etelä-Amerikassa Perussa. Olin matkalla tutustumaan paikalliseen teurastamoon. Olin piakkoin menossa naimisiin ja minulle oli paikallisen uskomuksen nojalla suositeltu, että minun tulisi käyntini aikana juoda mustan härän verta. Vierailun aikana teurastamoon ei onnekseni tullut yhtään mustaa härkää, joten vältyin tilanteelta. 


Esimerkkini kaltainen veren juonti Raamatun valossa olisi kyllä ollut kauhistus. Ajattelen, että eläimen veren juonti olisi ollut myös epäterveellistä ja suorastaan ällöttävää. 


Jotkut Raamatun Vanhan testamentin käskyt ja ohjeet saattavat tähän päiväämme sovellettuina tuntua kaukaisilta - ajatellen esimerkiksi verilettujen tai mustan makkaran syöntiä joiden valmistuksessa on käytetty verta. Onko niiden syönti huono juttu? En silti sivuuttaisi Raamatun paikkoja noin vain, vaan kysyisin ensin Jumalalta, mitä Hän haluaa puhua Sanansa kautta. Ja tässä hetkessä Hän kehottaa, että olisi hyvä jatkaa omantunnon tutkimista Raamatun valossa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti